yoga mood
Yoga Mood
'Aanwezig in Gezegende Stilte voel ik mij gekoesterd door de liefdevolle aanraking van Hemelse Genade'

Mindfulness Meditatie


Jon Kabat-Zinn: 'Waar je ook gaat, daar ben je'

Meditatie

 

Mindfulness geeft je inzicht in de manier waarop jij met stressvolle, moeilijke, en of pijnlijke situaties omgaat. Daardoor is er verandering mogelijk, zodat je weer in balans komt, je gezondheid verbetert en je weer (meer) kunt genieten van het leven.

Mindfulness neemt tegenwoordig een belangrijke plek in bij de behandeling van (chronische) stress, burn-out en (chronische) pijnklachten, en heeft een brede toepassing gekregen bij tal van klachten, zoals angst en somberheid.

De 8-weken mindfulness training is een effectief programma met eenvoudige oefeningen, dat direct toepasbaar is in je werk en je leven.

 

De 8-Weken Mindfulness Training

Vanaf januari 2017 biedt Yoga Mood de 8-weken mindfulnesstraining aan.

Oorspronkelijk is de 8-weken mindfulnesstraining zo'n 40 jaar geleden ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn voor mensen met stress gerelateerde klachten en (chronische) pijnklachten. Inmiddels heeft de training een zeer brede toepassing gekregen. 

 "Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven." - Jon Kabat-Zinn (grondlegger van deze mindfulness training).

Deze 8-weken mindfulnesstraining is geschikt voor iedereen met of zonder klachten. Iedereen is welkom en kan ervan profiteren.

Concreet kun je aan deze training denken als je de onderstaande klachten hebt:

  1. Altijd bezig zijn en nooit tijd hebben voor ontspanning
  2. Stress- en stress gerelateerde klachten
  3. Burn-out/overspannen zijn
  4. Somberheid
  5. Angstverschijnselen/hyperventilatie
  6. Piekeren
  7. Onzekerheid/Perfectionisme
  8. Vermoeidheid/Slaapproblemen
  9. AD(H)D
  10. Relatieproblemen of bij een geleden verlies (ook op lichamelijk vlak)
  11. (chronische) pijnklachten

Wat levert het op?

  1. stress symptomen nemen af
  2. je concentratie verbetert
  3. somberheid en angstgevoelens nemen af - je piekert minder
  4. je ervaart meer energie
  5. slaapproblemen en vermoeidheid nemen af
  6. je ontwikkelt meer zelfvertrouwen
  7. je geeft beter je grenzen aan
  8. je gaat beter om met de gevolgen van ernstige ziektes en/ of tegenslagen
  9. je beleeft het hier en nu intensiever
  10. Je hebt meer aandacht voor jezelf en je omgeving, je kinderen, je partner, je collega's, de natuur etc.
  11. Kortom je geniet meer van het leven, paradoxaal genoeg door acceptatie, loslaten en vertrouwen.....

Inhoud van de 8-weken mindfulnesstraining
De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2½ uur en vindt plaats in groepsverband. De kracht van de cursus ligt in het dagelijks oefenen op een manier die bij jou past. Wekelijks wissel je in de groep ervaringen uit, bespreek je waar jij tegen aanloopt en ontvang je tips. Stap voor stap raak je thuis in de Mindfulness en ontdek je de positieve effecten ervan. Verder wordt er tussen sessie 7 en 8 een extra bijeenkomst van een hele dag ingelast.

Inbegrepen bij de training is een uitgebreid cursusboek met een uitgewerkt oefenprogramma en tevens worden daarbij oefeningen op MP3 verstrekt. Mindfulness is een echte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling.

Het grote voordeel van het oefenen in een groep is dat je veel opsteekt van elkaars ervaringen en de uitwisseling tussen deelnemer en trainer. Als je geïnteresseerd bent en de tijd neemt om te oefenen, dan staat er meestal weinig in de weg. Het proces van Mindfulness levert ontzettend veel op, maar het is geen techniek die je als een trucje leert. Het is een techniek die aandacht en oefening vraagt. Je inzet bepaalt het resultaat!

BELANGRIJK: De 8-weken mindfulnesstraining is geen therapie-groep. Er wordt inhoudelijk niet ingegaan op persoonlijke problematiek! Alleen de trainer heeft mogelijk achtergrond informatie van de deelnemers, waarbij uiteraard met zorg het geschonken vertrouwen in acht genomen wordt.

Wat leer je?
Door middel van deze 8-weken mindfulnesstraining reik ik je vaardigheden aan die je in het dagelijks leven toe kunt passen. Lichamelijke- en psychische klachten zullen daardoor minder dominant aanwezig zijn of zelfs helemaal verdwijnen. Door middel van de oefeningen die we doen - oefeningen die gericht zijn op de beleving van het lichaam en de adem - leer je op een andere manier kijken naar datgene wat je als problematisch ervaart. Je leert je eigen stressreacties herkennen zodat je in staat bent ze te doorbreken, en je weer (meer) zult kunnen genieten van het leven. Het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode van 8 weken lang genoeg is voor blijvende effecten!

De training omvat:

  • een kennismakingsgesprek
  • 8 sessies van 2,5 uur
  • een oefendag van 6 uur
  • een werkboek
  • audio-bestanden met ingesproken begeleiding voor het oefenen thuis

De periode van deze 8 weken is goed te overzien en ruim voldoende voor een grondige kennismaking.

Aanvang: Woensdag 1 maart 2017

Data: 1, 8, 15, 22, 29 maart en 5, 12, 19 april


Tijd: 19.00 uur tot 21.30 uur

Adres: Centrum 3C
Nieuwe Markt 3C
5401 HB Uden

Extra oefendag: Zaterdag 8 april op een locatie in de omgeving van Uden.

Kosten: De kosten voor de 8-weken mIndfulnesstraining inclusief extra oefendag, een werkboek en audio-bestand met geleide meditaties: € 300,00

Wil je je aanmelden voor of wil je meer informatie omtrent de 8-weken mindfulnesstraining, klik dan op: Aanmelden

Zodra je aanmelding binnen is, neem ik contact met je op voor een kennismakings-gesprek.

blank